dinsdag 27 oktober 2015

Ouessant schaapjes voor op mijn weide in Frankrijk

Ouessant schapen
Eens we in Frankrijk wonen wil ik zeker op het stuk grond dat achter het huis is gelegen schapen kweken. Die schapen zorgen er dan voor dat op een ecologische manier het gras wordt kortgewiekt. Als ik een plaatselijk ras kies bv. de Ouessant, dan heb ik ook nog eens ongeveer 1kg wol per jaar per schaap, dus dat is lekker meegenomen voor het spinnen van mijn eigen garen en mijn andere wolprojecten.

Ouessant Ram
De Ouessant behoort tot één van de kleinste rassen ter wereld, ik heb ze vorige week gezien en ben vergeten om foto's te nemen. Dus de foto's komen van het web en ik zal zeker linken naar de desbetreffende site ervan. De rammetjes hebben prachtige hoornen.

Ouessant Ooi
De weide van ongeveer 1000 vierkante meter zal ik in drie stukken onderverdelen zodat het gras zich tijdig kan herstellen en de schaapjes altijd vers gras ter beschikking hebben. Maar eerst en vooral zal er een hok moeten voorzien worden waar ze kunnen schuilen en overnachten. Aangezien het kleine schaapjes zijn zullen we voor een degelijk nachthok moeten zorgen want de vos is een regelmatige bezoeker van de streek.

Bron: wikipedia Ouessant_(race_ovine)

Ik heb er al moed op om mijn eigen schaapjes te zien rondhuppelen op de weide in Frankrijk. Maar eerst moet ik nog een heleboel over ze leren.

Tot later!
Groetjes van Gertrude


2 opmerkingen:

joh zei

Lieve Trudis. Wat laat met reageren op je verhaal over jullie vertrek uit Spanje. Wat ik tot nu toe gelezen heb boeit me erg. De plek bekeken via google en het ziet er geweldig uit. Wil je feliciteren met jullie beslissing en je alle goeds wensen in de voorbereiding. Wens jullie daar een mooie voortzetting en uitbreiding van jullie droom.Het afscheid nemen zal even zwaar zijn zeker van jullie dochter maar jullie weten haar gelukkig bij haar lief. Warme liefs en ik blijf je volgen.Een stevig knuffel van Joke de Jong

Karin Kuilman zei

Hoi Trudis, wat een bijzondere verhalen heb jij toch. Ik ken je niet en toch heb ik een beetje t gevoel dat ik je wel een beetje ken. Leuk dat je naar Frankrijk gaat. Wij wonen daar half, s zomers, s winters weer in Nederland. T is prachtig, in de Morvan zitten wij. Schaapjes zijn mijn droom en dan met name de oessatjes, maar dat gaat alleen als je er permanent woont. Wie weet, nu eerst maar een hondje en een moestuin. Ik hoop dat je blijft bloggen. Ik lees met veel plezier over je avonturen. Groetjes van een volger Karin