dinsdag 3 mei 2016

Nieuw leven up de boerderie!

Twee dappere kuikens
De tweede keer is het dan toch gelukt! Joepieeee!!! De kippetjes zijn aan het uitpikken en dit eigenlijk twee dagen te vroeg. Ik had alles goed uitgerekend en de geboortedag stond vast op 5 mei. Dus we dachten, we zitten nog een paar dagen safe...

Al drie Brahma's en twee Leghorn
Onze kuikentjes zijn letterlijk met een knal ter wereld gekomen afgelopen nacht. Om vier uur schrokken we plots wakker. Ik dacht eerst dat het droogrekje voor de was dat over de trapleuning hing er weer vanaf was gevallen, maar toen hoorden we plots het piepen van de kuikentjes. Met een sprong waren we uit ons bed en stonden we beneden. Kika (ons klein dapper hondje) hield de kat op afstand zodat ik de twee pasgeboren kuikentjes terug in de broedmachine kon zetten samen met de andere, reeds gebarsten eieren. Ondertussen had Wim de kat al in het voorportaaltje gezet. Ze kon de lok niet weerstaan, begrijpelijk.

Wat een ravage was het, de eieren lagen her en der verspreid over de vloer en nog een lekker geurtje erbij van de eieren die niet bevrucht waren. Ik stond op automatische piloot en zorgde ervoor dat de pasgeboren kippetjes en andere eitjes terug veilig waren. Ze staan nu voorlopig op de logeerkamer want er moeten er nog meer uitkomen. Deze morgen waren ze al met vijf.

Toen ik terug beneden kwam om aan de opkuis van de knal te beginnen zag ik dat Kika al een groot deel van de niet bevruchte eieren aan het opeten was. Jakkes! Die zal wel eens flink overgeven vandaag, hopelijk is dit buiten. Vandaag ga ik in ieder geval het huis eens flink luchten en de enige plaats in het oude huisje die nog iets is in orde maken, want dit zal voor de toekomende weken de nieuwe thuis van onze kippetjes zijn.

Zo, er is weer nieuw leven up de boerderie!
Tot later
Wim en Gertrude van Le Potager Heureux!


1 opmerking:

Carmen Jonckheere zei

Eikes die vuile KiKa!
Grappig dat ik me alles zo levendig kan voorstellen.
Wat een belevenis, zalig! Carmencita XX