vrijdag 23 september 2016

Evaluatie na 6 maanden groentetuin en fruittuin in Frankrijk

Hier zijn we dan terug met een evaluatie van onze eerste 6 maanden groentetuin en fruittuin in Frankrijk. Het leven hier op onze kleine boerderij vliegt als een trein voorbij. We hadden besloten om eerst buiten aan de slag te gaan en daarna, wanneer de koudere dagen aanbreken, binnen te verven zodat het meer ons eigen stekje wordt. De reden hiervoor was dat ik vanaf de zomer volop uit de eigen moestuin wou kunnen eten... en dat is ons gelukt! Kijk en lees maar hieronder.

Wat is er allemaal gebeurd in de groentetuin in Frankrijk van maart tot september 2016

  1. De tweede week van maart hebben we een serre opgezet en de dag erna hing ze in de bomen door de hevige storm die er die nacht woedde. Dan maar serre terug afgebroken in de regen en voorlopig in het oude huisje gelegd voor later (helaas geen foto van deze gebeurtenis);
  2. Daarna ben ik begonnen met de eerste vier groentebedden aan te maken volgens de lasagnamethode, d.w.z. karton op het gras, fijne takjes en hooi erop en daarbovenop aarde. Na dit zo een paar keer herhaald te hebben had ik een voldoende basis om te kunnen beginnen; 
  3. Nu nog maar eens proberen om de serre (6 vierkante meter) terug op te zetten en nu veel zwaardere verankeringen te bevestigen. Dikke pluim voor Wim, want deze keer staat de serre super stevig op zijn plaats; 
  4. Zwarte plastic gekocht en in de serre gelegd, want ook daar is er een heleboel gras aanwezig. Doordat deze bedekking er 3 maanden op kan blijven liggen vooraleer ik moet beginnen planten in de serre is het gras verstikt. Dan hoef ik enkel de onkruidwortels eruit te halen en de plantaarde erin te werken. Super makkelijk. Er wordt ook al flink voorgezaaid en gestekt; 
  5. Nog meer verhoogde plantenbakken worden er gemaakt van planken, boomstammetjes die we hebben van het vele snoeiwerk dat Wim tussendoor doet en ik heb er ook een paar aangekocht. Lekker rommelig zootje! Ik krijg hulp van mijn schoonzusje.; 
  6. Wim maakt ook een kippentractor voor mijn kippetjes die ik met de eierbroedmachine heb uitgebroed. Zo kunnen de kippen de grond voorbewerken en voorbemesten en gaat het makkelijker voor mij om de groentebedden aan te leggen + ze eten ook heel wat afval op; 
  7.  De ene helft van de serre wordt al klaargemaakt om de tomaten, paprika's en basilicum te planten. De fruitbomen worden gesnoeid en behandeld met een ecologisch product en er wordt een aardappeltoren aangeplant; 
  8. Ook de omheining op de weide achteraan wordt geplaatst om onze Ouessant schaapjes te kunnen laten grazen. Zo is er terug al een stuk minder gras om af te rijden; 
  9. Tijdens de zomermaanden is het vooral veel water geven, gelukkig hebben we een waterput. En het is leuk om familie en vrienden te ontvangen die langskomen. Heerlijk!;
  10. Nu is Wim bezig aan de omheining van de weide vooraan zodat de Ouessant schapen tijdens de wintermaanden daarheen kunnen want dat is de zonnezijde. En ik ben al terug begonnen aan mijn herfst- en winterzaaischema. 
Hier nog een kort animatie overzicht van onze oogst en dergelijke.

Ik hoop in de toekomst wat meer tijd te hebben om terug op mijn blog te schrijven want dat heb ik toch een beetje gemist. Maar nu zijn jullie weer helemaal mee met de evaluatie van onze groentetuin en fruittuin in Frankrijk.
Tot gauw dan maar!

Wim en Gertrude van
Le Potager Heureux!

2 opmerkingen:

Hilde VdB zei

Goshie, jij bent le potager heureux die ik volg op Instagram. Wist ik helemaal niet. Da's echt toeval. We hebben vroeger nog elkaars blog gevolgd op blogspot. Ik hou geen blog meer, meer bezig met fotografie. Groetjes, Hilde Van den Bosch ������������

androze zei

Wat hebben jullie dat weer goed klaargespeeld. En wat een ideeën zeg! Proficiat! Benieuwd naar nog meer. Grtjs Ann