dinsdag 11 oktober 2016

Aardappeltoren

Aardappeltoren
Iemand heeft me gevraagd hoe we onze aardappeltoren hebben opgezet in de groentetuin. Ik heb gelukkig wat foto's genomen maar had toen geen tijd om er een post over te schrijven. Andere jaren heb ik altijd aardappelen in zakken en potten gekweekt, wat ook heel goed lukt. Ook nu had ik enkele potten met aardappelen maar i.p.v. deze aan te aarden met aarde, heb ik dat nu met stro gedaan en dat lukt prima. Hieronder vind je het filmpje nog eens van toen we in Spanje woonden.

Hoe zijn we tewerk gegaan bij het opzetten van de aardappeltoren

We hadden nog geen groentebedden toen we hier in maart 2016 aankwamen en het was wel al hoogtijd om de aardappeltjes te poten. Ik had al zoveel gelezen over hoe een aardappeltoren op te zetten dat ik dit dan ook stante pede heb gedaan, om toch nog een vroege aardappeloogst te hebben.
Begin aardappeltoren

  1. Je begint met het afzetten van een cirkel. Hier heb ik stokken gebruikt die voorhanden waren om een afsluiting rondom de cirkel te maken en kippengaas die over was van de kippentractor;
  2. Daarna leg je een dik stuk karton op het gras en voldoende stro (zo'n 20 cm) op het karton en langsheen de zijkanten, dit bouw je beetje bij beetje op naarmate je hoger gaat;
  3. Op het stro strooi je nu een flinke portie aarde (15 a 20 cm) en daar bovenop komen de aardappelen tegen de buitenrand aan te liggen, maar nog steeds op de aarde. Ik heb hiervoor ongeveer 6 aardappelen per laag gebruikt;
  4. Hierover terug stro, aarde en aardappelen. En zo bouw je je toren hoger en hoger tot je aardappelen op zijn of je de bovenkant van je toren hebt bereikt;
  5. Eens je aan de bovenkant van je aardappeltoren bent kan je de aardappelen verdelen over de gehele bovenkant en die daarna met een laag stro bedekken van ten minste 30 cm. Ze hoeven niet meer met aarde afgedekt te worden. Wanneer het stro door de regen zakt, dan moet je die af en toe wel aanvullen met vers stro want er mag geen licht aan de aardappelen komen, ik heb dit hier tweemaal gedaan.

De eerste aardappelplanten
En nu is het afwachten op het eerste aardappelloof dat verschijnt, normaal gezien is dit zo'n drie weken na het planten. Maar dat heeft nu toch wel even op zich laten wachten want we hebben een zeer nat voorjaar gehad, wat helemaal niet goed is voor de aardappelen. Door téveel regen gaan de aardappelen namelijk rotten, voornamelijk de onderste rij heeft eraan moeten geloven. En ik heb toch meer dan een maand moeten wachten tot het eerste loof tevoorschijn kwam. Maar doordat het water goed kon draineren hebben er toch nog veel poters de natte periode overleefd. Dus toch iets positief wanneer je in de hoogte tuiniert.
aardappelen rooien

De opbrengst was dan ook overal een stuk minder dan verwacht, maar ja, volgend jaar probeer ik het terug opnieuw.
Dit jaar had ik 6,352 kg aardappelen van 0,750 kg pootgoed. Niet veel dus, maar de smaak was voortreffelijk! We hopen op een droger voorjaar in 2017 en maken dan met volle moed een nieuwe aardappeltoren. De volgende keer ga ik proberen om hem nog een stuk hoger te maken zodat ik toch nog een behoorlijke opbrengst heb of ik maak er twee, maar voor nu ben ik toch best tevreden. Het is een goede manier om plaats te winnen in je moestuin en het voordeel eraan is dat je je aardappelen niet moet aanaarden. Bij droogte moet je natuurlijk wel bewateren, maar voor de rest, laat maar lekker groeien!

Tot de volgende!
Groetjes, Gertrude van Le Potager Heureux!

Geen opmerkingen: