maandag 17 oktober 2016

Druiven ontsappen met de stoomdrukontsapper

stoomdrukontsapper
Ja, ze zijn rijp, de druiven. Dus hoogtijd om deze te ontsappen. Dit doe ik in mijn steriliseerketel met een speciale stoomdrukontsapper die uit twee delen bestaat, nl. de sapopvangketel en de vruchtenzeef. Ik heb deze stoomdrukontsapper er achteraf pas bijgekocht en hij past op elke ketel met een doorsnede van 35 cm en een hoogte van 30 cm. Hoe dit werkt zie je op de tekening. Ik gebruik hier mijn Weckketel.

Waarom gebruik ik de stoomdrukontsapper?

  1. Het aroma, de voedingsstoffen en vitamines blijven grotendeels in het sap;
  2. Ook worden alle bacteriën in je fruit of kruiden op deze manier gedood;
  3. Ik heb een zeer kleine diepvries waar enkel het hoognodige ingaat;
  4. Om tijd uit te sparen want er is natuurlijk van allerlei fruit tegelijkertijd rijp;
  5. Het is supereenvoudig in gebruik, geeft geen smaak af aan het sap en het is gemakkelijk om de stoomdrukontsapper schoon te maken.

Wat heb ik dit jaar al allemaal ontsapt?

  • Rode en witte bessen
  • Rabarber
  • Druiven
  • Frambozen
  • Kersen

Wat moet ik nog ontsappen?

  • Appels

Wat doe ik met het sap achteraf?

  • Gelei maken voor op de boterham, in de yoghurt of op gebak;
  • Gebruiken als vruchtensap. 1/3 glas sap plus 2/3 glas water. Heerlijk!

De pulp van de druiven gaat regelrecht naar onze kippetjes die er ons nog lekkere eitjes voor in de plaats geven. Zo is iedereen tevreden :-)

Et voilá, de stoomdrukontsapper is al één manier hoe ik mijn oogst voor langere tijd kan bewaren en een praktisch instrument voor een zelfvoorzienend leven. Je hoeft er ook geen speciale potten voor aan te kopen. Steriliseer je lege glazen bokalen of was deze in heel heet water af van tomatensap, erwtjes, mayonaise..., koop je steriliseerglazen op een tweedehandsmarkt. Of nog beter vraag aan familie of vrienden of ze nog steriliseermateriaal ergens in een vergeten hoekje op zolder staan hebben. Heel veel mensen gebruiken het niet meer en zijn maar al te blij dat iemand anders het wil voortzetten.

Allé tot later, ik ga terug de moestuin in om deze winterklaar te maken.
Groetjes van Gertrude van Le Potager Heureux


Geen opmerkingen: