zondag 2 oktober 2016

Hoe zelfvoorzienend zijn we in september 2016

groenten uit eigen tuin
Het is nu eind september 2016 en ik kan met fierheid zeggen dat we (behalve een halve witte kool) geen extra groenten en fruit hebben aangekocht in de winkel. Alles kwam uit eigen tuin! Ik had nooit kunnen denken dat we dit na 6 maanden zouden halen. Een dikke medaille voor mezelf en mijn man want hij heeft veel extra werk gedaan zodat ik me 100% op de groentetuin zou kunnen concentreren!

Het is een hele droge zomer geweest en we hebben heel veel geluk dat we een waterput hebben die op hetzelfde diepteniveau zit als de spaarbekkens hier een beetje verder naar beneden toe. Dus de gewassen hebben elke dag hun portie water gehad die ze nodig hadden.

Wat we deze maand (september 2016) allemaal hebben kunnen eten uit eigen groente- en fruittuin

maand september 2016











kruiden peterselie salie rozemarijn basilicum munt

tijm citroenverbena selder lavas bieslook
bladgroenten rode eikebladsla rucola veldsla snijbiet boerenkool

palmkool spitskool zurkel prei Oost-Indische K
knolgewassen wortels rode biet aardappelen radijzen keukenraapjes

rammenas schorseneren ajuin knoflook

peulvruchten lange platte boon sperziebonen boterboontjes Spaanse boon

vruchtgewassen courgettes komkommer augurken tomaten paprika’s

pompoen




fruit aardbeien druiven appels braambessen pruimen

vijgen





Pruimenconfituur
We hebben ook nog onze eigen confituur, brood, appels, komkommers en tomaten geruild met buren en vrienden voor boontjes, tomaten en confituur om eens een ander smaakje te hebben nietwaar.

Ik ben dus meer dan tevreden en ik ben er zeker van dat we in de toekomst in onze eigen voedselvoorziening zullen kunnen voorzien. Maar dit is toch weeral een stukje dichter bij een zelfvoorzienend leven. Ik leg de lat niet te hoog maar hoop toch dat we dit binnen 5 jaar zullen kunnen bereiken.

Tot de volgende
Gertrude van Le Potager Heureux!

2 opmerkingen:

Wilhelmine van der Sanden zei

Jullie vanavond gevonden bij Homestead enz. Wat hebben jullie super veel wek verzet. Ja dat die serre op de vlucht ging had ik me hier bij mij op de kust van Bretagne wel kunnen voorstellen , alhoewel de onze is blijven staan goed verankerd, maar bij jullie in het binnenland. Dus ook een echte storm die daar waaide zoals bij ons. De cipressen hingen halfstok maar hebben het toch overleeft. Goed rechtgetrokken en vastgezet. Jullie hebben het dus helemaal naar de zin in de Mayenne. Heerlijk. Ik heb met plezier de hele blog gelezen dus jullie avontuur van Spanje naar Frankrijk kunnen volgen.
Kun je mij eens uitleggen hoe jullie precies de aardappeltoren hebben gemaakt. Het lijkt mij wel wat.
Ik ga jullie vanaf nu op de voet volgen. Vind het spannend en heb er het volste vertrouwen in dat jullie helemaal zelfvoorzienend door het leven zullen gaan.
Verder goede oogst en gezonde groeten vanaf Bretagne.

Wilhelmine

Gertrude Bauwens zei

Hallo @Wilhelmine van der Sanden, leuk nog iets van je te horen vanuit Bretagne! Ik zoek mijn foto's bijeen van de aardappeltoren en schrijf er dan zeker een post over.
Lieve groeten vanuit de Mayenne!