maandag 28 november 2016

Koude wintermaanden bezigheden

Groentebedden winterklaar maken
Nu het stilletjes aan kouder wordt en er buiten minder te doen is in de groentetuin, is er tijd voor andere dingen. De dagen zijn kort dus slaap je meer, althans wij doen dit toch. Als je op het platteland woont en je hoeft niet buitenhuis te gaan werken dan leef je toch meer op het ritme van de natuur... en zo is het goed. Maar toch ben ik altijd blij wanneer het 1 januari is want dan kun je weer verlangen naar de lente en blij worden van die eerste bloemetjes die met hun hoofdje boven de grond uitpiepen. Dan kan het bij mij niet vlug genoeg maart zijn om die eerste groenten in de serre te kunnen voorzaaien. Nog eventjes geduld dus...

Wat kunnen we nu allemaal deze winter gaan doen?



  1. We zijn nog steeds bezig met het snoeien van fruitbomen en andere bomen die ziek zijn (voor onze houtvoorraad) vooraleer het echt begint te vriezen;
  2. In december ga ik mijn zadenlijst voor het volgend jaar bijwerken zodat we voor een groot deel weer zelfvoorzienend kunnen zijn wat groenten en fruit betreft. Ik bekijk wat er moet bijbesteld worden en wat ik nog heb + een nieuw zaaischema maken;
  3. Ook werken we verder aan het composttoilet, is bijna volledig af maar ik wil het toiletkamertje ook helemaal aanpakken vooraleer ik iets post. Dus nog even wachten hiervoor;
  4. Wim zorgt voor nieuwe compostbakken deze winter en er worden nieuwe nachthokjes gemaakt voor nieuwe boerderijdieren;
  5. Boven willen we de slaapkamers aanpakken en de overloop, t.t.z. behang verwijderen, plamuren, effen schuren (als dat al enigszins mogelijk is in een oud huis) en verven. Zo wordt het toch ook weer een beetje meer ons huisje;
  6. Tijdens de wintermaanden is er ook terug tijd voor het spinnen en het maken van leuke dingen met het gesponnen garen. Heerlijk vind ik dit want eerlijk gezegd dat mis ik wel een beetje tijdens het drukke groenten groeiseizoen. Dus jullie zien mijn creaties wel verschijnen deze winter.
Binnenkort foto's van het ganse project
Dus jullie zien dat verveling niet op ons lijstje staat voor deze winter. Maar af en toe genieten we ook gewoon hoor zo lekker met een glaasje wijn voor het haardvuur vind ik zalig of eens op bezoek bij vrienden gaan. Meer moet dat niet zijn voor ons.

Groetjes van Le Potager Heureux!
Wim en Gertrude