zaterdag 7 januari 2017

Erwtensoep en linzensoep sterilizeren

Erwtensoep
Tijdens de koude wintermaanden hebben we altijd trek in stevige winterkost. En enkele van die winterse gerechten voor ons zijn in ieder geval erwtensoep en linzensoep. Omdat het een heel gedoe is om deze soep klaar te maken (veel snijwerk groenten), maak ik deze altijd in grote hoeveelheden. We eten de soep dezelfde dag en de rest wordt keurig gesteriliseerd in mijn Weckketel.

linzen weken
De basisingrediënten die ik gebruik voor de erwtensoep en linzensoep zijn dezelfde, dus dat is makkelijk om te onthouden. Enkel voeg ik er de ene keer erwten en de andere keer linzen aan toe. De erwten worden niet op voorhand geweekt omdat ik spliterwten neem (als je die weekt krijg je één samengeklitte klomp erwten, niet handig om in je kookpot te kieperen). Linzen daarentegen wel, die zet ik van de avond ervoor met een dubbele hoeveelheid water in een kom zodat ze goed kunnen wellen.

Ingredienten voor de erwtensoep of linzensoep

  • 500 gram droge spliterwten of vooraf geweekte bruine of groene linzen
  • 1 kg prei (zowel wit als groen)
  • 1 kg wortelen
  • 2 grote uien of 4 kleine
  • 3 grote tenen knoflook
  • 1 grote of 3 kleine knolselder
  • olijfolie om te frituren
  • bouillon naar smaak
  • zeezout en versgemalen zwarte peper
  • 3 a 4 liter water

Erwtensoep
Bereiding van de erwtensoep of linzensoep

  1. Maak alle groenten schoon en snij deze fijn;
  2. Begin met het fruiten van de ui in een flinke scheut olijfolie, voeg daarna de knoflook en de prei eraan toe en laat lichtjes stoven;
  3. Nu mag je er de rest van de groenten aan toe voegen en goed omroeren. Daarna zet ik een deksel op de pan en laat de groenten goed stoven (ongeveer 10 a 15 minuten). Zo komen alle sappen vrij van de groenten en hoef ik er geen extra bouillon aan toe te voegen;
  4. Ondertussen kan je de erwten checken op steentjes of slechte vruchten en die eruit nemen. Bij de linzen doe je dit de avond ervoor, voor je ze te weken zet;
  5. Voeg de linzen of de erwten toe en het water. Ik doe dit in mijn snelkoker maar pas op dat je de aangegeven hoeveelheid van je snelkookpan niet overschrijdt! Voor de erwtensoep slecht een drietal minuten snelkoken, voor de linzensoep ongeveer 15 minuten snelkoken, vanaf het moment dat de snelkookpan begint te sissen;
  6. Eens de soep gaar is moet je deze enkel nog mixen en klaar is kees.

Hoe de erwtensoep of linzensoep steriliseren

  1. Ik was mijn potten heel goed uit in kokend heet water en zet ze daarna op een propere handdoek;
  2. De elastieken om de potten af te sluiten, kook ik 10 minuten in een pannetje;
  3. De bijna afgekoelde soep doe ik in de bokalen tot 2 cm van de rand, rand schoonmaken, elastiek erop en afsluiten;
  4. Daarna gaat de soep in mijn steriliseerketel. De glazen potten staan op een rooster omdat ze zo veel steviger staan en niet in direct contact staan met de bodem van de pan. Er wordt water bijgevuld tot 1 cm onder de rand van het deksel van de steriliseerbokalen. Let er wel op dat het water ongeveer dezelfde temperatuur heeft als je soep anders loopt dit mis af;
  5. Nog 90 minuten koken op 100ºC en de steriliseerpotten laten afkoelen in de steriliseerketel. Ik laat deze er altijd in staan tot de dag nadien (wanneer je s'avonds steriliseert).

Nu enkel nog een etiket erop met wat erin zit en de dag dat je het hebt gemaakt en het kan in een kast of koele berging. Let erop dat de temperatuur niet boven de 15ºC gaat, liefst eronder. Bij mij is dit in mijn "cave", tijdens de wintermaanden zo'n 6ºC en in het kastje in het voorportaaltje ook. Dus bijna koelkasttemperaturen en ideaal om je potten te bewaren.

Zo heb ik altijd lekkere erwtensoep en linzensoep in voorraad voor als we beiden eens een volle dag in de tuin werken. En met een lekkere rookworst erin en een heerlijk zelfgebakken brood heb je een stevige maaltijd waar je een boer mee van zijn paard kan slaan, haha.

Veel kookplezier en tot de volgende!
Groetjes van Le Potager Heureux
Wim en Gertrude


1 opmerking:

Marcus Lobenstein zei

Leuke site! Als je ooit op een grote website een artikel wilt plaatsen om je eigen blog te promoten... Mijn site www.gogreenbuddy.com helpt alle groene projecten!